De bpm stijgt (op basis van het huidige aanbod) na de invoer van de nieuwe tabellen op modelniveau gemiddeld met 588 euro. Nieuwe auto’s worden weer duurder, denkt Jato.

De nieuwe bpm-tabellen, die volgend jaar juli ingaan, zorgen bij het huidige aanbod voor een nieuwe stijging van de bpm. Dat verwacht dataleverancier Jato Dynamics, dat daarvoor gegevens gebruikt van de Finse markt. Daar is de WLTP al ingevoerd (Nederland heeft een overgangsregeling die in juli volgend jaar afloopt). In totaal heeft Jato meer dan 3.000 Finse-varianten meegenomen in de berekening. 

Brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging willen eerst meer informatie voordat ze de nieuwe bpm-tabellen, die tijdens Prinsjesdag werden gepresenteerd, doorrekenen.

Op basis van de WLTP CO2-waardes in Finland berekent Jato dat de bpm na de invoer van de nieuwe tabellen op modelniveau gemiddeld met 588 euro stijgt. Jato kijkt dan naar de NEDC 2.0-versies (waarbij de WLTP-waardes zijn teruggerekend naar NEDC-waarden). Dit komt bovenop de bpm-stijging die het gevolg is van de terugrekening naar NEDC 2.0. Hierdoor nam de bpm vorig jaar al fors toe.

wltp jato

Bron: Jato Dynamics.

Bonus

Jato heeft ook gekeken naar wat er met de bpm gebeurt uitgaande van de oorspronkelijke NEDC-waardes. Dan is de gemiddelde bpm-stijging 2.099 euro (+19,6 %). Diesels worden gemiddeld 3.835 euro duurder in de bpm, bij benzines is de stijging 1.022 euro. Maar op modelniveau zijn de verschillen groot. Zo merkt Jato op dat een vijfdeurs Polo Trendline 1.0 na invoering van de nieuwe tabellen 2,8 procent minder bpm krijgt. 

Het bedrijf meldt wel dat enige voorzichtigheid geboden is. Jato heeft de gemiddelde stijging per model berekend, zonder daarbij het verkoopvolume door te rekenen. Ook kunnen er verschillen zijn tussen de specificaties van de Finse en Nederlandse modellen. Daarbij is ook geen rekening gehouden met eventuele WLTP-optimalisaties die fabrikanten komend jaar door zouden kunnen voeren. Tot slot is Jato uitgegaan van versies zonder los bijbestelde opties of pakketten, die worden in de WLTP los berekend en zorgen voor een hogere CO2. 

‘’Los van de discussie of de implementatie van WLTP budgetneutraal uitgevoerd wordt, is er een duidelijke bonus/malus zichtbaar. De bonus is voor C- en D-segment plug-in Hybride, de malus voor luxe, groot en diesel”, schrijft Jato.

Bron:  Automotive-online.nl