hoogleraar Sandra Erkens:

Asfalt slijt harder door elektrische auto, kopte het AD dit weekend. Direct Tesla’s verbieden, zou echter volstrekt overdreven zijn, meent Sandra Erkens, hoogleraar toegepaste wegbouwkunde aan de TU Delft. “Het tegendeel kan ook waar zijn.”

Leuk hoor die elektrische auto’s, goed voor het milieu en ze zijn stiller. Bij Rijkswaterstaat denken ze daar misschien net iets anders over. Het zou zomaar kunnen dat Tesla’s en de E-varianten van Volkswagen Golf en dergelijke snelwegen eerder beschadigen: hoe bedoel je duurzaam?

Het gewicht (elektrisch is zwaarder) en het snellere optrekken van benzine-loze auto’s spelen daarbij een rol, schrijft het AD. Hoe sneller een auto optrekt, hoe eerder de banden slijten, hoe eerder het asfalt slijt.

Is dit een serieus probleem? Of valt het in de categorie komkommernieuws? Cobouw vraagt het aan Sandra Erkens, hoogleraar toegepaste wegbouwkunde aan de TU Delft.

Elektrische auto’s zijn helemaal niet zo duurzaam…
“Mijn beeld is dat we het niet zeker weten, dat heb ik ook tegen het AD gezegd. Maar met banden die sneller slijten als gevolg van sneller optrekken, klinkt het wel logisch: twee materialen reageren nou eenmaal op elkaar. Als het ene materiaal beschadigt, beschadigt het ander ook eerder. Maar…”

Maar wat?
Er is ook nog een indirect effect: een auto die sneller optrekt, drukt als het ware ook sneller op het materiaal. Dat kan de toplaag juist stijver maken en dan slijt het mogelijk juist minder snel. Maar voor je de exacte effecten kent, ben je misschien wel tien jaar verder: er zijn nog relatief weinig elektrische auto’s en de weg gaat ook niet direct stuk als je één keer optrekt, dat zul je miljoenen keren moeten doen.”

Elektrische auto’s zijn ook zwaarder…
“Een ontwerp van een weg bestaat uit meerdere lagen en het gewicht van een auto is cruciaal. Maar het effect van het verschil tussen een gewone en elektrische personenauto is in dit geval minimaal. Vrachtwagens zijn veel zwaarder dan elektrische auto’s. Dat is dus een effect achter de komma.”

Rijkswaterstaat onderzoekt de effecten. Bent u benieuwd naar de uitkomst?
“Ja absoluut. Al ben je als onderzoeker natuurlijk altijd voor extra onderzoek. Dit onderzoek acht ik zeker van belang. Je ‘gut feeling’ zegt misschien dat elektrische auto’s meer slijtage veroorzaken. Als dat zo is moet je daar bij het ontwerp en onderhoudsgeld in de toekomst rekening mee houden. Pakt het gunstig uit, kun je misschien af met een goedkopere toplaag of met minder frequent onderhoud.”

Wat zou je aan die toplaag kunnen doen?
“Mocht het sneller optrekken inderdaad negatief uitpakken dan zul je het moeten zoeken in betere bindmiddelen. De weg zal dan slijtvaster moeten worden. Het kan ook nog zijn dat elektrische auto’s asfaltwegen als het ware polijsten. Dan zal je iets moeten met stenen.”

U bent wegenbouwdeskundige. Welke belangrijkste trends ziet u?
“Veel aandacht gaat uit naar de toplaag: hoe kunnen we die stiller maken en stroever, zonder dat het ten koste gaat van de levensduur. Ook bij duurzamer asfalt is dat de uitdaging. Wat heb je aan duurzame wegen als je ze elke twee jaar moet vervangen? Dan snijd je jezelf in de vingers.”

Bron: www.cobouw.nl